Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Sunday, August 24, 2008

Pekan Kabong





kali ini saya ingin bercerita mengenai sebuah pekan iaitu pekan Kabong. Sebenarnya disinilah tempat saya lahir dan dibesarkan. Terdapat banyak versi cerita mengenai bagaimana pekan ini mendapat nama. Ada yang mengatakan namanya diambil berikutan peristiwa dimana suatu masa dahulu disinilah tempat askar-askar perang bergabung. Mungkin perkataannya diambil berdasarkan perkataan gabung. Satu lagi cerita yang saya perolehi ialah nama pekan ini diberi nama kabong adalah kerana banyak pokok apong yang tumbuh dikawasan ini. memang tidak jauh beza perkataan apong dan Kabong. Susah juga nak cari maklumat. Banyak juga tempat-tempat menarik andai kata ingin berkunjung di Pekan Kabong, antaranya keindahan Pantai tanjung Kembang, tidak jauh dari Pantai adalah Sekolah Menengah Kebangsaan Kabong tempat saya bersekolah dulu. Bekas-bekas peninggalan sejarah pun ada seperti kubu pertahanan sewaktu pemerintahan keluarga brooke, masih kuku berdiri lagi. "SUMAN" salah satu makanan yang saya suka, sedap. kalau ada masa dan peluang saya akan bercerita mengenainya.

Jalan Masuk menuju ke Pantai Tanjung Kembang Kabong

SMK kabong

Jeti

4 comments:

  1. askum.. u org kbg? kmk pun org kabong...sent email to me... d_dizoolqrc831@yahoo.com.my
    sapa u sbnrnya? sejuk baca u punya blog.....

    ReplyDelete
  2. Pawie...ngkah byk gik gmbr kabong ;)

    ReplyDelete
  3. Tok sepawi dari kelas 5 sabar dolok tok kah?
    Ya rabbi lamak sik nangga kabong lok.

    ReplyDelete
  4. auk....... pglah kabong... sekolah kat kabong dolokkah?

    ReplyDelete