Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Sunday, October 9, 2011

Dilema guru



Pengorbanan seorang guru sememangnya amat diperlukan dalam pembangunan masa kini. tanggunjawab dan amanah yang semakin berat sebagai arkitek manusia sememangnya agak memenatkan seandainya gagal maka pembinaan moral individu tersebut pasti akan memusnahkan negara pada masa akan datang dan ketemadunan manusia suatu hari nanti. Inilah matlamat dan tanggunjawab yang paling besar buat insan yang bergelar seorang guru. Adakah anda sanggup untuk dipersalahkan oleh generasi muda akan datang kerana lalainya seorang guru mendidik anak bangsa.? Sudah pastinya guru akan menyatakan tidak kepada persoalan tersebut. Keadaan inilah yang menuntut guru agar lebih berintegriti dalam melaksanakan tugas dan sebagainya.

kajian menunjukkan guru merupakan insan yang sangat  dipercayai dalam masyarakat Malaysia dimana berada di kedudukan kedua tertinggi dalam diberi kepercayaan. Berdasarkan angka ini, seorang guru patut berasa bangga dengan kepercayaan yang telah diberikan oleh rakyat kepada insan bergelar guru. Namun, apa yang menjadi persoalannya sejauhmana guru mampu menongkah arus kemodenan dalam mendidik anak bangsa.? Persoalan ini perlu dijawab secara bijaksana bersama dengan kematangan akal oleh guru. Inilah dilema yang perlu dipikul seorang guru.

Mari kita melihat selusuri laporan berita berkaitan dengan 2 buah sekolah yang sanggup mengurung pelajar semata-mata untuk mengelak daripada pelajar ini menduduki UPSR. Apakah sebabnya? jawapannya cukup mudah kerana takut prestasi sekolah menurun. inilah dilema guru masa kini. penekanan yang lebih terhadap  prestasi akademik semata-mata menyebabkan pihak sekolah dan guru bertindak diluar norma masyarakat. pada pendapat penulis perbuatan tersebut sememangnya tidak wajar kerana tiada autoriti untuk kita menyekat hak sesorang kanak-kanak untuk memiliki apa yang perlu untuk mereka. Prestasi merupakan elemen penting terhadap terhadap sekolah. Seandainya prestasi sekolah menurun maka pihak atasan akan memarahi pihak sekolah, pihak sekolah akan memarahi guru penanti matapelajaran dan kesan seterusnya ialah murid. Sama-samalah kita merenung sistem pendidikan yang ada sekarang yang lebih mementingkan prestasi semata-mata? Inlah dilema yang perlu dipikul oleh seorang guru.

Kepercayaan terhadap guru tidak terhenti begitu sahaja apabila KSSR diwujudkan. KSSR sememangnya satu perancangan yang cukup sistematik untuk dijalankan. Namun banyak persoalan yang timbul sejauhmana sistem ini membantu pendidikan negara. Salah satu isu hangat yang dibincangkan ialah guru yang memegang tanggungjawab memberi markah 40 peratus terhadap pencapaian murid tahun 6 dalam penilaian akhir sebelum memasuki alam sekolah menengah. persoalannya sejauhmana integriti guru dalam membuat penilaiaan daripada dipengaruhi aspek emosi, faktor ibubapa, sahabat dan sebagainya? Persoalan itu juga menjadi bebanan seorang guru dan perlu dijawab dengan kecerdikan akal yang tinggi. 
Inilah dilema yang perlu dipikul oleh seorang guru.

Tugas guru bukan hanya dalam soal mendidik tetapi juga diluar bidang mendidik dari aspek pengurusan sehinggalah bekerja untuk membersihkan halaman sekolah. Fenomena ini sememangnya wujud di sekolah luar bandar yang ketiadaan tukang kebun dan individu yang berkemahiran. Tugas ini akan dikembalikan kepada guru disekolah. Kembali kepada matlamat asal tugas seorang guru, kita perlu lebih bijak dalam menangani bebanan kerja masa kini yang semakin mencabar. mengeluh bukanlah jalan terbaik dalam menangani permasalahan apa yang lebih peting ialah tuntutan pengorban dari seorang guru itu. Kita tidak perlu menyatakan kita adalah yang terbaik tetapi cukuplah dengan hanya penghargaan kepercayaan yang telah diberikan.

  * lepas ini guru tidak perlu takut dengan ibubapa yang langsung tidak membantu guru dalam memajukan     anak-anaknya tetapi hanya tahu mengkritik, kerana pencapaiaan murid hampir separuh ditangan guru disekolah.








No comments:

Post a Comment