Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Saturday, May 21, 2011

Jiwa part 2

Lalu diingatnya pula masa kecil mentah semasa bermain dengan sifat keanakan di rumah. keseronokan itu bertukar menjadi marah ibarat perang saudara. Dibalingnya barang-barang permainan seperti tiada perlunya. Tamat peristiwa tiada siapa yang tahu. Marahnya memuncak apabila dikatakan bukan bunga yang diketahuinya. bergelut mencari kebenaran entah dimana tujuannya. Lalu diberi orang tua darinya kitab yang menjadi pembimbing, di tolaknya dari tangan sehingga terjatuh ke lantai bukan hendaknya. Minda yang sentiasa bekerja pasti akan ingat cerita yang sudah berlalu itu. Matangkan jiwa yang masih kosong, tiada dicarinya halatuju.

Mahligai dibina hancur bekecai, kerana tiada restu orang tuanya untuk berhijrah. Tiada didengar pula nasihat orang tua " Burung yang terbang meninggi pasti akan ketanah juga akhirnya". Lalu diikutkan jiwa yang mahukan perubahan dengan memasang iltizam baru. Anak-anak dibawanya bersama dan anak kecil yang dijaga saudaranya tinggal diberi perlindungan. Tidak lama ia bertahan, lalu angin kuat membawa cerita kecewa kapal kebahgiaan tenggelam dek kerana kealpaan yang tiada diketahui sebabnya.

Lalu lelaki tua yang lama menjaganya dari kecil, mengajaknya balik tetapi tidak berjaya hasilnya. Rasa kesedihan yang tidak tehingga melihat rasa terbeban anaknya dengan dugaan dunia. Dibinanya kembali mahligai yang telah rosak dengan keringat yang baru. Namun kesan tapak kemusnahan jelas dipandangan. Dilihatnya anak, tiada dijaganya. Haluan berbeza mereka turuti. Tiada bekerja mengongkong diri, jalan mudah itu yang dimahunya. Jiwa menjadi tidak tenteram melihat gelagat pelakon-pelakon dunia. Lupa akan tanggungjawab, lupa akan amanah yang digalas. Jiwa perlukan santapan rohani.

No comments:

Post a Comment