Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Saturday, May 21, 2011

Jiwa part 3

Bergemalah satu ketika, anaknya jauh dari jalannya. Tinggal dirumah saudara terdekatnya yang seorangnya sakit bekerja. Anaknya itu tidaklah bekerja hanya datang singgah melabuhkan masa rehatnya. Hidup seperti ibarat maharaja tiada kesudahan untuk bekerja. Dunia khayalan jadi amalan sehingga tidak terdaya rebah mencari bantalnya. Tidaklah tahan Si Orang Rumah menjaga pemalas yang tiada disedarnya. Marah cuba dicabar menjadi api yang marak memakan diri. Peluh menitis tidak dihargai, mana mungkin penghargaan yang akan diterima nanti.

Jati diri teruna ditukar ganti kerana lembutnya cantik berseri. Tiada peduli nasihat orang tuanya, teramat sedih melihat watak dimiliki. Berubah fantasi amat disukainya lalu dicari peneman yang sejati. Malamnya dijadikan sebagai siangnya hidup mencari habuan hingga bulan tenggelam kerana sang mentari. Punyai kelebihan yang bukan semua punyai, kemahiran halus yang sukar untuk diikuti, namun tidak diketahui impian yang diimpi mencari apa sahaja dapatan sebagai saraan diri yang perlukan. Namun ada juga khilaf yang jatuh, datanglah lelaki gagah mencari mana siapnya barang tiada dibuatnya. Lalu diambilnya pulang baranglah itu sebagai pengubat hati yang terkilan dek kerana tanggungjawab yang tidak disematkan.

Rumah itu menjadi tempat tinggalnya, tiada ditahannya marah yang semakin menipis. bila darah sudah mengalir ke muka lalu dihamburnya kata-kata khianat. Tidaklah tahan si orang rumah lalu di marahnya juga empunya diri. Tiada dipeduli kata-kata terpancar dari bibir, berlalu pergi membawa diri. Setelah hampir lama perkara berlalu, Puteri plastik datang lagi membawa hajat yang dihati. Lalu cuba dilupakan sejarah lama yang tercalit di dinding-dinding luka tetapi bukan kepada orang rumah. kata-kata masih belum tumpul setelah diasah, sukar dihilangkan kesannya tadi. Namun dijaganya juga kerana ihsan, diberinya tempat tinggal yang selesa tiada disalahnya. Namun masih ada jalan maaf untuk dikecapi menjadi jiwa diheret ketempat yang lebih tenang meninggi.

Tidaklah tahu ibu dab bapa perihal anaknya, mencari nafkah itulah matlamat sehari. Tidak diingatnya menjaga anugerah ilahi dilahir bukan untuk dibiar mencari sendiri jalan kehidupan. Tiada pembimbing, tiada pemudah cara dan tiada penunjuk jalan. Hidupnya dibiarkan terasing dari anak-anak yang laparkan kasih sayang tanpa suapnya. kedegilan anak semakin mengeruhkan air yang tenang. Mencari kehinaan tanpa penghujungnya, mana mungkin perlu dibiarkan begitu sahaja tanpa halangan dari satria perjuang. tiada disedarnya hakikat fitrah manusia, diberi makan tiada dimahunya, diberi tempat tinggal diambilnya barang bukan miliknya. Tiada dihentinya tabiat anaknya semakin mekar semak-samun tiada dibuangnya, hiduplah ular yang membelit siapa sahaja mahunya.

Teringat kembali masa kecil jiwa, bermain bersama dengan ketawa yang tiada hilangnya. Meneroka jalan baru bersama-sama tidak ada penatnya. Jiwa tenang melihat suasana indah yang di pamerkan dalam realiti kehidupan. Rasa cemburu hati melihat keluarga yang bahagia dibelinya aiskrim untuk anaknya kerana kasih-sayang yang masih memuncak cintanya.

No comments:

Post a Comment